Waarom gaan innovatie en de bouwsector toch zo slecht samen?

De Retail branche, luchtvaart, reizen, taxi’s, supermarkten, de bankensector. Ik kan nog wel even doorgaan: vrijwel alle branches in de wereld zien er door de inzet van technologie op dit moment compleet anders uit dan 20 jaar geleden. En zonder uitzondering krijgt de klant / gebruiker meer waarde voor zijn geld. Waarom doen we binnen de bouwsector dan alles nog vrijwel exact hetzelfde als 20 jaar geleden? Vanuit het platform ketensamenwerking van Nyenrode, waar ik zelf onderdeel van ben, hebben we hier dieper op ingezoomd. Ik wil de inzichten die wij hebben opgedaan met prof. Anke van Hal en Wouter Truffino (startup delta) graag met u delen.

Obstakels in de innovatie

Veelgenoemd obstakel in de innovatie binnen de bouwsector zijn de relatief lage marges t.o.v. andere branches. Er zou simpelweg te weinig geld zijn voor innovatie. En als niemand het doet, dan loop je ook niet achter op de concurrentie toch? Dit blijkt echt een misvatting: vrijwel elke grote technologische ontwikkeling binnen een branche, komt van buiten de branche. Dat betekent dat de ‘traditionele’ spelers in een branche vaak weggedrukt worden van buitenaf:

  • De taxisector met Uber
  • De hotelsector met Booking.com
  • De Retail sector met Amazon en Bol.com
  • Film / fotografie en de digitale camera (wie kent Kodak nog?)

Partijen die stil blijven staan, zullen in de toekomst dus verdwijnen. Met andere woorden we moeten vol inzetten op innovaties in de bouwsector. Waar liggen de kansen?

De toekomst ligt bij data

De eerste grote kans ligt bij data. Data is al waardevol en wordt in de toekomst nog veel waardevoller. Binnen de bouw wordt data nog vrijwel niet gebruikt, terwijl de mogelijkheden te over zijn. Als ik dit betrek op de onderhoudsbranche:

  • Data verzamelen over waar gebreken ontstaan. Op basis daarvan just in time gaan onderhouden op alleen onderdelen die het nodig hebben. In plaats van integraal.
  • Slimme meters plaatsen op kritische elementen, waardoor exact voorspeld kan worden wanneer deze aan vervanging nodig zijn.

Product as a service

In de bouw zijn wij gewend producten aan te bieden. Maar onze klant of eindgebruiker wil geen product, hij wil een dienst. Waarom bieden wij deze dan niet? Voorbeelden:

  • Niemand wil een lamp kopen, iedereen is op zoek naar licht
  • Niemand wil een CV ketel, iedereen wil een behaaglijke leefomgeving
  • Niemand wil een dak op zijn huis, iedereen wil droog binnen kunnen zitten

Waarom dan niet deze dienst bieden? Geen huizen, renovaties of onderhoudsproducten meer verkopen, maar een dienst: Voor een vast bedrag per maand een comfortabele, duurzame, veilige en kostenefficiënte leefomgeving gaan aanbieden.

Hoe daar te komen?

Maar hoe kunnen we daar nu komen? Want de bovenstaande toekomstbeelden staan nog ver af van waar we in de bouw nu mee bezig zijn. In mijn ogen de belangrijkste 2 oplossingsrichtingen:

  • We moeten verbindingen aangaan met andere sectoren, vooral de sectoren die voorop lopen. Juist door deze kruisbestuiving kunnen we grote disruptieve stappen maken. De Proptech (property technology) sector, is nu al wereldwijd de snelst groeiende sector in de bouw. Elk bedrijf kan dit versterken door een hardloper in een andere sector in zijn omgeving te zoeken en hier een samenwerking mee te starten.
  • Het aantrekken van medewerkers met totaal andere capaciteiten. We moeten buiten de traditionele zoekrichtingen gaan kijken. We moeten op zoek naar IT’ers, data specialisten, content marketeers, bankiers en ga zo maar door. En dan vooral op zoek naar jong talent dat nog niet ‘verpest’ is met traditionele bouwgedachtes. Alleen door hen een uitdagende baan, alle ruimte en mogelijkheden te bieden en hen juist geen vastomlijnde taken mee te geven, komen we tot verrassende innovaties.

Binnen Uw Onderhoudspartner Lenferink kiezen wij vol voor deze innovaties en willen wij hierin voorop gaan lopen. Het oprichten van de InnovatieHub Salland past hier goed in. Samen met Nijhof Installatie, Boerhof Projectinrichting en Bouwbedrijf Mensink gaan we gezamenlijk de perfecte omgeving bieden voor jonge talenten. Gezamenlijk met onze eigen medewerkers worden nu al innovatieteams opgezet die innovatie challenges gaan oplossen. Waar het eindigt weten we niet, maar wel dat het ons veel gaat opleveren!

Terug naar overzicht

Een blog van

  • Bob Lenferink
    Bob Lenferink

Heino

0572 39 12 46
info@uwonderhoudspartner.nl

Raalte

0572 35 41 44
info@uwonderhoudspartner.nl

Hattem

038 444 92 70
info@uwonderhoudspartner.nl

Heerde

0578 76 00 66
info@uwonderhoudspartner.nl